Voetproblemen bij hardlopen

Voeten van hardlopers hebben het zwaar te verduren. Tijdens hardlopen zet je bij iedere stap twee tot drie maal je lichaamsgewicht op je voeten, enkels en knieën. Daardoor ontstaan blaren, eeltvorming en andere ongemakken. Ook hardlopers gaan voor professionele voetverzorging naar de pedicure. Medisch Pedicure Christine verzorgt en behandelt je voeten, zodat je snel weer lekker kunt lopen!

Voetklachten bij hardlopen

Als hardloper kun je onder meer last van krijgen van de volgende voetproblemen:

  • Blaren. Deze ontstaan door teveel wrijving en druk op de huid. Er vormt zich een blaasje van vocht tussen de beide huidlagen. Vaak zijn te grote of te kleine schoenen of sokken de oorzaak.
  • Eelt. Dit vormt zich bij hardlopers op de hiel, onder de bal van de voet en aan de zijkant van de grote teen. Op de plaatsen waar eelt zit kunnen door wrijving gemakkelijk blaren ontstaan. Medisch Pedicure Christine kan met professionele technieken eelt verwijderen. De pedicure kan met professionele technieken eelt verwijderen.
  • Blauwe nagels. De oorzaak van blauwe nagels is meestal te kleine hardloopschoenen of te lange teennagels. Door met de tenen steeds tegen de neus van de schoen te stoten ontstaat er een bloeduitstorting onder de nagel. De nagel wordt dan blauw. Over het algemeen is een speciale behandeling niet nodig: de nagel valt binnen een paar maanden af en onder de oude heeft zich al een nieuw exemplaar gevormd. Bij pijnklachten kan de huisarts een gaatje boren in de nagel om de druk te verminderen en daarmee de pijn.
  • Voetschimmel (of zwemmerseczeem) veroorzaakt jeuk en een pijnlijke huid tussen de tenen en/of voetzool.

Tips voor de voetverzorging

  • Laat een blaar uitdrogen.
  • Plak een blaar bij te veel hinder af met een blarenpleister (bijvoorbeeld met Compeed of Second Skin). Doorprikken kan ook. Steriliseer de naald eerst door deze even in een vlam te verhitten of in kokend water te doen. Maak daarna de blaar en de directe omgeving goed schoon. Druk vervolgens het vocht met een watje of steriel gaas uit de blaar. Plak vervolgens een pleister op de blaar.
  • Gebruik de goede hardloopsokken. Wrijving kan je verminderen door je voeten op gevoelige plaatsen in te smeren met vaseline of Gehwohl. De wrijving kan je ook beperken door je voeten in te poederen met talkpoeder. Zorg ook voor droge voeten.
  • Zorg ervoor dat je hardloopschoenen niet te klein zijn en houd je teennagels kort. Door met de tenen steeds tegen de neus van de schoen te stoten ontstaat er een bloeduitstorting onder de nagel. De nagel wordt dan blauw.
  • Knip je teennagels eenmaal per twee weken knippen.
  • Loop met slippers in vochtige openbare ruimtes van sportscholen en zwembaden.
  • Zorg voor droge voeten. Draag ook katoenen of wollen sokken ter voorkoming van transpiratie. Draag zonodig twee paar sokken op een dag.